חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

קודם הקורונה, ואז המלחמה: התוכנית שמסייעת למשפחות שנקלעו למשבר כלכלי

29% מהמשפחות מדווחות על ירידה בהכנסה החודשית, ו־15% מהן לוקחות הלוואות מחברים ומבני משפחה

מידע חדש שמפרסמת קרן ידידות טורונטו חושף שיעור גבוה של משפחות שנפגעו כלכלית בתקופת הקורונה, המצויות כיום על סף קריסה כלכלית בעקבות מלחמת חרבות ברזל.

המידע מבוסס על 362 פניות שהתקבלו בקרן בשבועות האחרונים ממשפחות שנקלעו למשבר תעסוקתי־כלכלי באווירה של חוסר ודאות עקב המלחמה וכעת מבקשות הכוונה וייעוץ לצורך היחלצות ממצבן.

הקרן, שהפעילה בעבר תוכנית סיוע למשפחות שנפגעו מהקורונה וסייעה ללפחות 71% מהמשפחות שפנו אליה לשפר את מצבן, התגייסה כעת לסייע בהתנהלות כלכלית ותעסוקתית למשפחות, שנקלעו למשבר בעקבות המלחמה.

מתוך כלל המשפחות שפנו לקבלת סיוע בעקבות המלחמה, 29% מדווחות על ירידה בהכנסותיהן החודשיות. 22% סיפרו כי ההוצאות החודשיות שלהן גבוהות מהכנסות, 15% מהמשפחות לקחו הלוואות מחברים וממשפחה ונותרו חייבות להם ו־14% מהן נכנסו למינוס בחשבון העו"ש בבנק.

בנוסף נמצא כי 11% מהמשפחות מצויות בחובות בגין פיגור בתשלומי חשמל, מים וארנונה ו־2% מהן עם חובות להוצאה לפועל. 14% מתקשות לנהל תקציב מאוזן בעת הזו ו־11% מביעות קושי למצות את זכויותיהן מול הרשויות. 16% ציינו כי אחד או שניים מראשי המשפחה שאינם עובדים בתקופה זו.

אחד המקרים הוא של של ח', בן 49, הנמצא בהורות משותפת לתינוקת בת ארבעה חודשים. הוא עצמאי בתחום האירועים העסקיים שנפגע קשה בעקבות המלחמה ונכון להיום חי ללא הכנסות, מתמודד עם חוב כולל של כ־70 אלף שקל לבנקים, לרשויות ואף למשפחה ולחברים. כרגע חושב על הקמת עסק חדש ובודק היתכנות וצורך וזקוק למלווה שיסייע לו בתהליך מבחינה תעסוקתית, עסקית ופיננסית.

זוג נוסף שפנה הם הורים לילדים בני שנתיים וחמש המתגוררים בדרום הארץ, שבעבר נפגעו קשה בעקבות משבר הקורונה. אב המשפחה עבד בטלמרקטניג, אך הוצא לחל"ת עם פרוץ המלחמה וכיום אינו מועסק. המשפחה מתקשה לעמוד בהחזר תשלומי המשכנתה והשכירות, וזקוקה להכוונה בניהול מאוזן יותר מבחינה פיננסית.

התוכנית מבוססת על מודל המלווה משפחות בשלושה תחומים במקביל: ייעוץ וסיוע במיצוי זכויות וכלים בהתנהלות כלכלית נבונה, עזרה להשתלב מחדש בשוק העבודה ודאגה לרווחה משפחתית וחיזוק הצד הרגשי בה. לכל משפחה מוצמד "מלווה אישי", הבונה התערבות המותאמת באופן אישי לצורכי המשפחות.

נעמי שמואלביץ', מנהלת התוכנית "קידום חרבות ברזל בקרן ידידות טורונטו", אומרת: "המכה הכלכלית שהנחיתה המלחמה על המשק מהווה למשפחות לא מעטות תזכורת כואבת למשבר הקורונה, שרק לאחרונה הצליחו להיחלץ ממנו. אבל לאתגרים הכלכליים והתעסוקתיים מצטרפים הפעם גם קשיים רגשיים ונפשיים, שהופכים את ההתמודדות עם המשבר למורכבת יותר. התשתית הקיימת והניסיון המוכח של תוכנית קידום בחילוץ משפחות מעוני ישמשו אותנו לסייע גם למאות משפחות שנפגעו כלכלית בעקבות המלחמה".

יובל בגנו, מעריב

אולי יעניין אותך גם

תודה!

כדאי לבקר גם בפייסבוק ובטוויטר שלנו