חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

מסכמים שנה ב'עלומים' – ראיון עם האנשים שהפעילו אותה בשטח

יותם נתנאל, מורה ומנחה למיניות בריאה, מסכם עם המנחים והצוות החינוכי שנת פעילות עמוסה בתכנית 'עלומים'

יותם מלווה את המנחים המקצועיים בתכנית 'עלומים' ומדריך אותם בעבודתם מול המוסדות. בסיכומה של שנה, הוא משתף אותנו בתובנות, באתגרים ובהצלחות כפי שהוא חווה אותם וכפי שהם משתקפים בעיני המורים והמנחים עימם שוחח.

שנת "עלומים" עמוסה עברה עלינו השנה. שנה של עליות ומורדות, הצלחות ואתגרים, יעדים שהושגו באופן מדהים וכאלו שנאלץ לחכות בסבלנות להשגתם בהמשך.

עם כל זאת, דבר אחד בטוח – המציאות בכ-50 חטיבות ביניים בארץ השתנתה השנה לעוד שנים רבות קדימה. בחרנו לעסוק באומץ בנושאים הנפיצים והמורכבים – גוף, מיניות בריאה ומוגנות מינית בחיים ובמרחבי הרשת.

כל המנחים של התכנית הוכשרו במיוחד כדי להעביר את הצוותים החינוכיים במוסדות תהליך שנתי שבמהלכו הם לומדים להעביר את התכנים המקצועיים ביותר בנושאים הללו עם מערך תמיכה צמוד, קבוצתי ואישי. כל זאת, כמובן, בנוסף לשיח עם הורי התלמידים מתוך התפיסה שהם השותפים הטבעיים וההכרחיים לליווי התהליך החשוב הזה בקרב הנערים.

כשאני מדבר עם רזיאל כהן, יועץ חינוכי שריכז את התכנית בחטיבת הביניים בקריית שמונה הוא מתרגש ומספר על הבשורה האדירה שהתכנית מביאה איתה:
״כבר שנים שאני, כיועץ בית הספר, מנסה להכניס תכנים על מיניות ומוגנות. בכל השנים נתקלתי במורכבויות והתלבטויות מקצועיות:
אילו תכנים ראוי להכניס? האם הצוות יסכים לקחת חלק פעיל במערכים שאבנה? עד כמה התלמידים יזרמו בלי ציניות במהלך השיעורים בכיתות? איפה ההורים נכנסים לתמונה? ופתאום נפגשנו בתכנית עלומים שמבחינתי בשנה שעברה הייתה בגדר חלום בלבד –
עשרות מערכים שמותאמים למחנכים בכיתות, ליווי מקצועי למשך שנה, הכשרות קבוצתיות ופרטניות ושיעורי צפייה שמאפשרים למנחים להבין טוב יותר את ההתפתחות בתוך השטח.״

כשאני שואל אותו האם יש דברים שמורכבים לו בתכנית הוא עונה עם מעט צחוק:

״נכנסתם לנו באמצע השנה, זה היה מורכב למחנכים ולהנהלה להתמודד עם העומס של התכנית. זאת תכנית תובענית מאוד, וטוב שכך. זה היה יומרני לחשוב שנעביר את כל תכנים בכיתות, אבל העובדה שהמחנכים התנסו בהעברת תכנים בכיתות, שמה אותנו במקום אחר לגמרי".

סער חלק הוא אחד המחנכים שהעבירו השנה את מערכי התכנית בישיבת "בני עקיבא" בעלי. הוא מעלה נקודה שמאתגרת את התכנית:

״יש פער גדול בין המחנכים והתפיסה החינוכית הקיימת כיום סביב סוגיות במיניות, לבין חווייתם ותפיסת עולמם של התלמידים שחיים בסביבה חשופה מאוד לתכנים ברשת, רשתות חברתיות, פרסומות, סרטים וסדרות. הדבר הזה דורש גישור משמעותי כדי ליצור חיבור טבעי ונינוח יותר מול המחנכים. עם זאת, הבשורה של התכנית בעיניי״, הוא מוסיף, ״ היא שכמחנך, אתה לא צריך להיות ׳דוקטור׳ כדי להעביר את התכנים. אנחנו הגענו לעומקים מאוד גדולים השנה עם התלמידים בעזרת המערכים והערכה הנלווית אליהם שמאפשרת לפתח שיח בצורה קלה ומעשית, ולפגוש את התלמידים בשפה שלהם, עם סרטונים ואווירה מחוייכת וקלילה מצד אחד ומקצועית וברורה מאידך.

אחד המוקשים הגדולים בכל מיני תכניות שנכתבו בעבר זה הסרבול והתובענות שיש ברמת ההכנה. תכנית 'עלומים' ייחודית בכך שהמורה מקבל את המערך בנוי ומאורגן כבסיס לשיעור ועליו לבצע התאמות קלות לתלמידים בכיתה שלו.

אני בטוח שתכנית ׳עלומים׳ רק עוד תגדל ותתפתח, כי היא מאפשרת למחנך לקחת את המערך שהושקעה בו כבר מחשבה עמוקה ופיתוח ברמה גבוהה ולהעביר אותו בפשטות בכיתות, יחד עם ליווי ופיקוח של היועץ והמנחה.״

מתן מילנר, מחנך בישיבת ירוחם, אומר לי כמה ההזדמנות הזאת יקרה למוסד, כשמביאים מערך כשהוא עטוף בליווי שנתי משמעותי כל כך, וצופה ששינוי כזה עתיד להשאיר חותם משמעותי אצל התלמידים כשהם מקבלים את הדברים דווקא מהמחנכים בכיתות:

״אני מתחיל להבין כמה הנושא חשוב לנו, אני שמח שיש לי את מי לשאול ואני לא צריך להתבייש בגוף שלי בגיל הזה״.
כשר״מ באחת הישיבות מקבל אחר הצהריים הודעה כזו מרגשת מאחד התלמידים אנחנו יודעים שאנחנו עושים משהו טוב שפוגש את התלמידים באמת.

הרב יעקב מייטליס, ראש ישיבת השומרון, מתאר איך הר"מים בישיבה העבירו את התכנים וזה יצר קרקע פורייה לדיון במהלך ישיבות הצוות. הוא מספר שדברים משתנים בזכות התכנית ולכן הוא ״ממליץ על תכנית עלומים שעבדה אצלנו בצורה ממש מצוינת״.

אני, בתור מלווה של המנחים יכול לומר שיש מוסדות שהתכנית לא עברה אצלם בקלות בכלל.

משום מה, דווקא שם אני רואה הצלחה מרובה כי הנושא הזה שהוא כל כך רגיש ובנוי מעמדות שונות ומגוונות, עלה על שולחן הדיונים. במשך כמה חודשים הצוות וההנהלה דנו ביניהם בלהט על עמדות ותפיסות סביב הסוגיות שהתכנית מבקשת להעלות לסדר היום. הדיונים לא היו בהכרח קלים או פשוטים אבל כפי שאני רואה את זה, עצם הדיון והמוכנות לנסח עמדות ברורות וחשיבה חדשה ברמת הצוות הוא ההצלחה של התכנית במקרים האלה.

אני גאה להיות חלק מהתכנית המקסימה הזו שבזכותה כבר עכשיו אנחנו זוכים לראות שינויים מרגשים ותוצאות בשטח. אני מעריך שאת האדוות שלה נפגוש גם בעוד זמן רב בזכות כל השליחים היקרים שהתמסרו לתהליך העמוק והאמיץ הזה.

ניפגש בשנים הבאות!

אולי יעניין אותך גם

תודה!

כדאי לבקר גם בפייסבוק ובטוויטר שלנו