חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

החמ"ד יגדיל פי 3 את התוכניות למוגנות ומיניות בריאה

תכנית 'עלומים' של ידידות טורונטו תפעל החל משנת תשפ"ד בקרב יותר מ-15,000 תלמידים ו-500 מורים

החל משנת הלימודים תשפ"ד – בעוד כחודש – יגדלו הכשרות מורים ותלמידים בתחומי המוגנות ומיניות בריאה בחינוך הממלכתי דתי פי שלושה ויתקיימו בחטיבות הביניים לבנים ברחבי הארץ. ההכשרות תתקיימנה במסגרת תכנית "עלומים" שפותחה על-ידי קרן ידידות טורונטו לפני כשנתיים ומופעלת על ידה מאז.

לאחרונה אימץ מינהל החינוך הדתי במשרד החינוך והשפ"י (שירות פסיכולוגי ייעוצי, י"א) את תוכנית "עלומים". התכנית עתידה להגדיל בשנתיים הבאות באופן משמעותי את מספר חטיבות הביניים לבנים בהן תפעל למעל 150 מוסדות, ולכלול יותר מ-15,000 תלמידים ו-500 מורים.

תכנית 'עלומים'

תכנית "עלומים" פועלת בחטיבות ביניים לבנים בחינוך הממלכתי דתי במסגרת תוכנית כישורי חיים חדשה שנקראת "הכ"חות שבדרך". מטרתה להקנות ידע וכלים לצוותי חינוך והוראה ליצירת אקלים בית ספרי בטוח מפני פגיעות מיניות ואף להטמיע את ערכי המוגנות והמיניות הבריאה בשיח הבית ספרי ובחיי היומיום של התלמידים. לצד מתן כלים ליצירת שיח מקדם מוגנות, התכנית מכשירה צוותי חינוך כיצד לשוחח עם בני הנוער הדתיים על שינויי גיל ההתבגרות. בנוסף, צוותי החינוך מוכשרים לזהות תלמידים שנפגעו או הוטרדו מינית ומקנה להם דרכי התמודדות ותגובה במקרה של פגיעה. מעבר לכך התכנית מקנה ידע וכלים לתלמידים בנושאי מיניות בריאה, מיניות במרחב הוירטואלי ומוגנות אישית.

בשנותיה הראשונות, הופעלה התכנית על ידי קרן ידידות טורונטו ב-60 מוסדות של חטיבות ביניים לבנים בחינוך הממלכתי דתי ברשתות החינוך: יב"ע, נעם צביה, אורט ואמי"ת. בעקבות הצלחתה ולאור חשיבות העיסוק בתחום זה, חברו לתכנית מנהלת החמ"ד ואגף תוכניות סיוע ומניעה בשפ"י והחליטו על הגדלתה. זאת בהמשך להנחיית משרד החינוך להציב את תחומי המיניות הבריאה והמוגנות כנושא חובה לכלל תלמידי מערכת החינוך בישראל. בעתיד צפויה התכנית לפעול גם לחטיבות ביניים לבנות עם צפי לפעילות ביותר מ- 300 מוסדות חינוך בפריסה ארצית.

יציאה לדרך

משה שפירא, מנכ"ל קרן ידידות טורונטו בירך על שיתוף הפעולה עם החמ"ד: "הצטרפותו הוא מכפיל כח לחיזוק היכולת של בתי הספר לשמש ציר מניעה משמעותי בתחום המוגנות והמיניות הבריאה. פריסה ארצית של התכנית היא צעד משמעותי בהשגת היעד. השלב הבא יהיה להשקיע ביצירת מנגנון לשיתוף והעברת ידע בין בתי הספר, הרשויות המקומיות וההורים ביחס למצב המוגנות, והכל כדי לתת מענה בזמן אמת לצרכי הילדים וההורים בתחום".

מיכל דה-האן, סגנית ראש מנהל החמ"ד, מסרה: "אני שמחה ומברכת על השותפות עם ידידות טורונטו ורואה בהכשרת מורים בנושא העדין והחשוב הזה, גורם משפיע על פיתוח זהות ציונית דתית".

אילנית ימיני, מדריכה ארצית בשפ"י ומובילת התחום בחמ"ד הוסיפה: "השבוע סיימנו את הקורס הראשון ו-50 יועצים ומחנכים שעברו את ההכשרה, ייכנסו בע"ה לכיתות, כשהם עם תחושת מסוגלות, כלים ורצון להעביר תכנים חשובים אלה. זוהי בשורה אמיתית".

אולי יעניין אותך גם

תודה!

כדאי לבקר גם בפייסבוק ובטוויטר שלנו